keskiviikko 21. marraskuuta 2007

TOUKOKUU 07 PARAMITA, TÄYDELLISYYS I ja II (anteliaisuus, eettinen itsekuri)

PARAMITAS, PERFECTIONS, TRANCENDENT ACTIONS (engl.)

KUUSI PARAMITAA, TÄYDELLISTYMÄÄ (suomi)

PHAR PHYIN, PHA ROL TU PHYIN PA DRUG ( tiibet)

PARAMITA (sanskrit)


Kuusi paramitaa eli täydellistymää ovat toimintaa, jotka kuvaavat bodhisattvan toimintatapaa maailmassa. Ne ovat harmoniassa absoluuttisen bodhicittan lupausten kanssa. Ylläpitämällä ne tavallisen elämän keskellä, voi harjoittaa, vaikkei olisi mahdollisuutta esimerkiksi intensiivisiin meditaatiojaksoihin. Luonnollisesti niitä tulee harjoittaa vaikka meditaatioon olisi mahdollisuuskin ja vaikkei kykenisikään täydellisyyteen.


Tiibetinkielinen ”pha röl tu chinpa” (PHA ROL TU PHYIN PA) tarkoittaa toiselle puolelle menemistä, siinä on jotakin lopullista, henkilö ei enää koskaan palaa entiseen mielentilaansa. Termi ilmaisee lopullista ylitystä, hämmennyksen joen ylittämistä. Siksi englannin käännös ”perfection” on sopiva, kysymys on kyseisten ominaisuuksien täydellistämisestä. ”Pha röl tu” tarkoittaa ylittää toiselle puolelle ja ”chinpa” mennä.


Käsittelen tässä kuussa ensimmäiset kaksi paramitaa.


generosity, anteliaisuus, chinpa (sbyin pa) , DANA

Anteliaisuus on paramitojen ensimmäinen ominaisuus. Se on helposti ymmärrettävissä ja helppo kääntää. Anteliaisuus on konkreettisen anteliaisuuden lisäksi myös henkistä anteliaisuutta, ajan, huomion, välittämisen anteliaisuutta. Boddhisattva voi antaa jopa oman ruumiinsa tai osia siitä, jos se on tilanteessa avuksi. Opetuksissa korostetaan että tätä ei tule harjoittaa, vaan se tulee jättää kuusi paramitaa täydellisesti hallitseville. Jotta antaminen olisi täydellisen puhdas ele, tulee antajan ymmärtää, kolmen; antajan, annettavan ja saavan osapuolen tyhjyysluonne. (Käsittelen termiä tiibetiksi myöhemmin erikseen.) Jatkuva täydellinen anteliaisuuden tila toteutuu kun henkilö kohtaa jokaisen avosydämin eikä takerru materiaan tai mihinkään ilmeneviin tilanteisiin.


discipline, eettisyys, eettinen itsekuri, tshyldrim (tshul khrims), SHILA

Tiibetiläinen sana ”tshyldrim” tarkoittaa kirjaimellisesti moraalisten sääntöjen noudattamista, eettistä itsekuria. ”Tshyl” on järjestelmä sääntöjä, moraali tai malli ja ”drim” tarkoittaa mm. kuria. Termi esiintyy usein luostarilaitoksen säännöistä puhuttaessa, mutta koskettaa kaikkia ihmisiä. Se voidaan kääntää kurinalaisena sääntöjen noudattamisena, mutta orjallinen sääntöjen noudattaminen ei johda sanan todelliseen merkitykseen, eettisyyteen. Moraalisesti eheä toiminta perustuu Buddhan perusoppiin: ”Tee vain hyvää, jätä kaikki pahan tekeminen.”


Käsittelen edellä mainittuja eettiseen toimintaan liittyviä sääntöjä, mm. viisi perussääntöä eli viisi maallikon valaa tiibetiksi myöhemmin. Luostarivalat ottaneilla valoja on jopa 200-300. Bodhisattvan valat taasen voi ottaa niin maallikko kuin luostarivalat ottanut.

Ei kommentteja: